Du är här: Hem / Stöd & omsorg / Stöd och service vid funktionsnedsättning / Information och ansökan

Information och ansökan

Om du vill ha mer information eller ansöka om hjälp ringer du till kommunens LSS-/biståndshandläggare. Du når dem genom Vimmerby kommuns växel 0492-76 90 00. Handläggarna har telefontid vardagar klockan 08.00-09.00.

Vad händer sen?

När du ansöker om en insats kommer du och LSS-/biståndshandläggaren överens om att träffas. Du bestämmer om du vill att någon mer ska vara med, till exempel en anhörig eller vän.

Vid besöket behöver handläggaren få veta mer om din situation. Viktiga frågor är till exempel vad du har svårt att klara själv hemma och vilken hjälp du behöver Utifrån det du berättar gör handläggaren en utredning som leder till ett beslut. Du får sedan ett skriftligt svar.

Överklaga

Om beslutet blir ett avslag, det vill säga om du inte får det du ansökt om, har du möjlighet att överklaga.

Sidan uppdaterad den 7 juli 2017