Vimmerby Gymnasium logo

Om skolan

Välkommen till ditt gymnasium!

I kärnan av Astrid Lindgrens Vimmerby hittar du oss - Vimmerby gymnasium. Mycket har hänt här sedan vi slog upp dörrarna för nära 35 år sedan, men det har alltid varit en plats där vi jobbar för och med utveckling, kreativitet och trygghet. En plats som ger dig möjligheter.

Elever på Vimmerby gymnasium

Hos oss hittar du nio nationella program - och du har möjlighet att utöka programmet med en idrotts-, dans- eller skrivprofil. Hos oss formar du din egen väg mot framtiden.

Vi lägger stor vikt vid att du ska få undervisning av hög pedagogisk kvalitet och har därför erfarna och välutbildade lärare på alla program. Tillsammans står vi redo att guida dig hela vägen från dina första, gissningsvis lätt nervösa, steg in genom våra dörrar - till den dag vi med glädje och sång sparkar ut dig genom dem på din studentdag.

“Två ting hade vi som gjorde vår barndom till det den var - trygghet och frihet”, berättade Astrid Lindgren. Och just trygghet och frihet är något vi på skolan dagligen arbetar för att alla våra elever ska känna. Det, och framtidstro.

Varmt välkommen hit, till ditt gymnasium!

Vimmerby gymnasium präglas av gemenskap och trygghet. Här utvecklar du din kunskap och beredskap för framtida utmaningar så att du är redo att ta ansvar för och påverka samhällsutvecklingen.

Trygghet

Vi jobbar med gemenskap och inkludering för allas trygghet.

Valfrihet

Vi erbjuder ett stort och varierat utbud av program och kurser.

Kvalitet

Hos oss får du undervisning av hög pedagogisk kvalitet.

Vår vision

• En pedagogisk arena med utbildning i fokus.
  • En inspirerande och kreativ mötesplats.
  • En nyckel till kunskap och ett livslångt lärande!

Visste du att ca 40 procent av alla som går på Vimmerby gymnasium väljer ett tekniskt program?

Det är dubbelt så högt som rikssnittet!