Vimmerby Gymnasium logo

Elevengagemang

Våra elever är det viktigaste vi har! Vi uppmuntrar därför våra elever att engagera sig på olika vis, för att öka inflytandet i frågor gällande allt från förbättringar på skolan och idrottsliga utbyten till bal och student.
Nedan kan du se hur du kan engagera dig. Vilka frågor brinner du för?

Bibliotek

Elevrådets uppgift är framförallt att lyssna på skolans elever! De jobbar ständigt för att förbättra skolan, göra eleverna hörda och förmedla diverse information.

Om du tycker att något är bra, dåligt eller vill ändra på något, då är du välkommen på möten, att skriva ett brev eller säga det till en elevrådsrepresentant. I varje klass finns representanter som är särskilt viktiga då de fungerar som en förmedlande länk mellan eleverna och elevrådet.

Under läsåret anordnar elevrådet ett flertal stormöten där två elever från varje klass och de elever som sitter i elevrådsstyrelsen (samt ibland inbjudna gäster) träffas och pratar igenom evenemang, planeringar med mera. Där tas även upp tips, idéer och förslag från representanterna. Även den som inte är representant är välkommen till elevrådet med förslag. Engagera dig, var med och förändra och påverka!

På skolan har vi en förening som kallas Skol-IF, skolans egen idrottsförening. Syftet med föreningen är att eleverna ska få möjlighet till bland annat idrottsligt utbyte med andra skolor.

Alla skolor i norra Kalmar län som har Skol-IF är med i en stor styrelse. Varje år utses två elever som representanter i denna styrelse. Skolorna runt om i norra Kalmar län ordnar olika turnéringar som skolan kan delta i. Vår skola deltar så ofta vi kan och har nått en hel del framgångar med första-platser som resultat. Vi har även elever som deltagit i Skol-SM.

En av Sveriges bästa skoltidningar finns på Vimmerby gymnasium. På riktigt, alltså! Tidningen heter Frizon och drivs av eleverna i årskurs 2 och 3 på inriktningen Medier, information och kommunikationsamhällsvetenskapsprogrammet.

I Frizon blandas stort och smått, allvar och nöje. Det är redaktionen, alltså eleverna, som bestämmer innehållet. Arbetet med Frizon har gått från klarhet till klarhet och Frizon håller ställningen högt i skoltidningssverige. Tidningen har kammat hem topplaceringar i Sveriges största skoltidningstävling, Lilla Journalistpriset, och har utsetts till Årets skoltidsskrift av branschorganisationen Sveriges tidskrifter. Nära på varenda år nomineras tidningen och får troligt fina omdömen från jurygrupperna.

Produktionen av Frizon ger eleverna på inriktningen Medier, information och kommunikation utrymme att jobba praktiskt. De arbetar med hela processen från första idé till färdig tidning i en miljö som är uppbyggd som en tidningsredaktion. Här provar eleverna på olika arbetsuppgifter; allt från att leda tidningen som redaktionschef till att ansvara för formgivningen. Som elev på Vimmerby gymnasium har du möjlighet att bidra med texter och annat material till Frizon. Ta chansen att vara med och producera en av Sveriges bästa skoltidningar!