Gå till innehåll
Vimmerby Kommun logo

Elevinflytande

Elever har rätt till inflytande över sin utbildning och sin arbetsmiljö. Genom elevinflytande lär sig eleverna hur demokratiskt beslutsfattande fungerar.

Genom elevinflytande lär sig eleverna på ett konkret sätt hur demokratiskt beslutsfattande fungerar. Det kan bidra till kunskaper som är nyttiga att ha med sig i livet: att ta ansvar, kommunicera, leda och lyssna på andra. Ett barn ska ha möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör honom eller henne. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad, det står i Barnkonventionen och i skollagen.

Inflytande över utbildningen

Elevernas möjligheter att lära och utvecklas ökar när lärare utgår från deras intressen och erfarenheter. Därför är det bra med elevinflytande när undervisningen planeras, genomförs och utvärderas.

Det är viktigt att både elever och lärare vet vilka frågor som eleverna kan ha inflytande över och inte. Att eleverna har inflytande över utbildningen är inte detsamma som att det är de som fattar besluten. Det är läraren som har ansvaret för att undervisningen behandlar allt som står i kursplanen.

Elevinflytande över undervisningen kan bland annat handla om:

  • vilket läromedel som ska användas,
  • i vilken takt och ordning olika uppgifter ska göras,
  • vilka arbetsformer man ska använda, och
  • på vilket sätt en uppgift ska redovisas.

Varje klass har regelbundet klassråd där eleverna diskuterar frågor kring deras miljö och undervisning.

Elevråd

Representanter i elevråden är eleverna på skolan. Genom elevrådet får eleverna möjlighet till att påverka sin skolsituation. Det är eleverna själva som bestämmer vad som ska lyftas upp.